כך תבנו בית בלי חריגות תקציב

כך תבנו בית בלי חריגות תקציב

כיצד ניתן להימנע מחריגות תקציב בבנייה פרטית? לא מעט אנשים שבנו את ביתם חשבו שזה בלתי אפשרי, אך חברת "שותפים" טוענת שכן וגם מוכנה לקחת על זה אחריות

שחר דניאלי 8.3.18

ללא "העברת אחריות" וללא מחלוקות

בניית בית דרך חברתנו, קובעים ביננפלד ורביד, מעניקה למשתכנים מעטפת מקצועית הפועלת כמכונה משומנת היטב. ללא "העברת אחריות" בין הקבלן לאדריכל ובלי מחלוקות מקצועיות בין מנהל הפרויקט לאנשי הביצוע. השירות כולל ניהול פרויקט, תכנון, הובלה לקבלת היתרי בנייה, עבודות פיתוח, בנייה עד מפתח, טופס 4, שירותים פיננסיים, שירותים משפטיים, תכנון ועיצוב פנים וליווי בשנות הבדק והאחריות כחוק.

היכולת לספק מחיר מהיום הראשון היא לא רק עניין מקצועי אלא נובעת מתוך פן אידיאולוגי חזק", מסביר ביננפלד, "אנחנו יודעים היטב מה המשמעות של חריגות תקציב עבור משפחה עם הון מוגבל, ומכירים בהשלכות שעלולות להיות לכך על התא המשפחתי. בניית בית היא הפרויקט הגדול ביותר שהמשפחה תבצע. חריגה, אפילו קטנה לכאורה של 5%-10%, יכולה להגיע בקלות לעשרות ומאות אלפי שקלים. במילים אחרות, משכנתה ארוכה יותר ו/או יקרה יותר".

מרכזים את התכנון, הביצוע והניהול במקום אחד

"גם לבנה ביתך יכול להיות מחיר מהיום הראשון", אומר ביננפלד, "הרעיון שהוביל אותנו להרכיב מודל לבנייה פרטית המציע מחיר מהיום הראשון נולד מתוך היכרות עמוקה עם ענף הבנייה בישראל מזה כ-20 שנה. בזכות שילוב בין ניסיון לבין מחקרי שוק מעמיקים אודות צרכי המשפחה הישראלית, אני גאה שהצלחנו לפתור את הפלונטר. כלומר, לייצר למשפחה וודאות לגבי המחיר של הבית עד לרמת השקל. זהו עניין מהותי ומשמעותי ביותר לכל מי שמגיע לבנייה פרטית עם תקציב מוגבל ומדובר כמובן ב-99.9% מהמשפחות העוברות למרחב הכפרי".

ביננפלד מסביר כי הבסיס למודל טמון בריכוז שלושת היסודות המרכזיים של הבנייה תחת מעטפת אחת וכתובת אחת. דהיינו, החברה מספקת פתרון שכולל גם תכנון, גם ביצוע וגם ניהול. שלא כמו בבנייה פרטית רגילה שבה התכנון, הביצוע והניהול נעשים על ידי גורמים שונים, שקשורים זה לזה אך אינם פועלים תחת אותו הכובע (ולעתים אף האינטרסים שלהם מנוגדים בלשון המעטה), בחברת שותפים הכול מתנהל על יד אותו השולחן.

"אנחנו מאפשרים למשפחה לקבל את המענה הדרוש באותו מקום ומהיום הראשון", אומרת רביד, "התכנון מתכתב עם אתגרי הביצוע, ניהול הפרויקט נוכח בתהליך מראשיתו, והכל מתקיים כמערכת כלים שלובים. אנו מבטלים את הפערים שנוצרים במצב שבו שלושת היסודות מופרדים וכך יוצרים סינרגיה המאפשרת להציג מחיר מדויק וכן להתחייב ולקחת אחריות".

 

 

נתחיל מרקע קצר - חריגות תקציב מאפיינות לא מעט את ענף הבנייה בישראל ובעולם. כמובן שעניין החריגות ניכר אולי יותר מכל בבנייה הפרטית-עצמית ("בנה ביתך") שבה מי שמוביל את התהליך הם לרוב משפחות חסרות ניסיון וידע בתהליך, ועוד יותר במרחב הכפרי שבו שיעור צמודי הקרקע גבוה משמעותית. לפי נתוני הלמ"ס, כ-68% מהתחלות הבנייה במחוז צפון הן צמודות קרקע ובמחוז דרום המספרים נושקים לכ-50%.

חריגות תקציב אינן רק "חשש" ויש להן גם אסמכתאות מחקריות. מחקר שפורסם על ידי "המכון הלאומי לחקר הבנייה" (מיסודם של משרד הבינוי והשיכון ובשיתוף עם הטכניון בחיפה), ואשר עסק ב"גורמים שורשיים לחריגות תקציב של פרויקטים לבנייה", נפתח בראשיתו עם הקביעה הברורה כי "חריגות בתקציב ובזמן הפכו לחלק בלתי נפרד מפרויקטי בנייה בארץ ובעולם. השאלה כיום אינה האם יהיו חריגות, אלא מידת חומרתן".
 
מתוך הנתונים הללו, ישנם גורמים מקצועיים שהחליטו להרים את הכפפה ולייצר למשפחות וודאות מוחלטת למחיר. כולל אחריות בכתב מן היום הראשון. אחד מהם הוא חברת "שותפים" אשר זיהתה את הצורך שעלה מן השטח והחליטה להשיק מוצר ייחודי בשם"שכונה בהזמנה". 

מדובר במודל פורץ דרך המיועד למרחב הכפרי ואשר במסגרתו חברת שותפים מתחייבת לתכנן, לבנות ולנהל פרויקט בנייה עם מחיר קבוע וידוע מראש מ-Day One. כיצד זה עובד והאם זה ייתכן? נפגשתי לשיחה עם בעלי החברה, יותם ביננפלד ואפרת רביד.

תיאום ציפיות מכניס את הפרויקט לתוך מסגרת

"אנו מתחילים עם תיאום ציפיות מלא מול הלקוח", אומרת רביד, "תיאום הציפיות שמאפשר להכניס את הפרויקט לתוך מסגרת ברורה ובהתאמה אישית לבונים על פי צרכיהם, יכולתם הכלכלית וכמובן החלומות שלהם. לחברת שותפים מפרט רחב של תמחורים. החל מתקציבים בסיסיים וכלה בלקוחות בעלי אמצעים".

 



"כל אחד יכול למצוא עצמו על הסקאלה וטביעת היד המקצועית שלנו מאזנת בין הרצוי למצוי. המודל מגיע לרזולוציות הגבוהות ביותר כאשר לא נותרים קצוות פתוחים. המקצועיות היא זו שמסייעת לצמצם את הבלתי צפוי לאפסי, וכפועל יוצא מכך להתחייב למחיר עם אחריות מלאה בכתב".

"תהליך הבנייה יכול להיות מבוסס על שורה ארוכה של דגמים מודולאריים שתכננו בחברת שותפים, וכן על תוכנית אדריכלית שהלקוח מביא או מתכנן איתנו", אומר ביננפלד, "הדגמים מתאימים לכל סוגי המשפחות בישראל ולכל סוגי הבנייה המוכרים במרחב הכפרי. בין אם מדובר על זוג צעיר עם ילד קטן שמתכננים להתרחב בעתיד ובין אם על משפחה עם ילדים בוגרים שכבר רוצים פרטיות וחדרים גדולים עם כניסה נפרדת. יש דגמים המיועדים לבתי אגודה בקיבוץ, יש תוכניות המותאמות לשכונות הרחבה במושבים, יש התייחסות לטכניקות בנייה שונות והרשימה נמשכת".

לסיכום, רביד וביננפלד מציינים כי השירות ניתן כבר מרמה של מגרש ריק לחלוטין וכולל גם את ההליכים המקדמיים כמו עבודות פיתוח שכונה, תכנון והוצאת היתרי בנייה. זאת בכדי לספק פתרון מלא עד למפתח.

אין ספק שהבשורה הגדולה של המוצר הייחודי, קרי וודאות למחיר וגורם הלוקח אחריות על וודאות זו, היא מסר חשוב לכל מי שעומד בפני בניית בית פרטי. במציאות הישראלית שבה "יוקר המחייה" הוא חלק בלתי נפרד מהשגרה של כולנו, בנייה עם תקציב מוגדר הכוללת אחריות הלכה למעשה על הנושא היא לא רק חיסכון כספי אלא גם, ואולי בעיקר, שקט נפשי.